I denne
opgave skal jeg arbejde med naturfænomener og jeg har fundet nogle aktiviteter
fra natur og teknik faget på internettet.
Min
målgruppe er lidt større børn som SFO, børnehaveklassebørn samt 1.
klasses børn.
Men de
forskellige aktiviteter kan også bruges til børnehavebørn og udviklingshæmmede
med støtte fra en pædagog.
Jeg har
valgt, at børnene skal undersøge, iagttage, undre sig og eksperimenter med
vand, fordi børnene skal opleve, at vand er dejligt og sjovt at lege med. Men
samtidig med skal børnene også lære at sætte pris på vand fra de er helt små,
så de kan blive rustet til at gøre noget ved vand relaterede problemer, når de
bliver større[1]
Men
inden vi som pædagoger kan benytte os af udforskende projekter, er det vigtigt,
at vi aktiv lytter til børnenes hypoteser og spørgsmål. For at vi på den måde
kan forstå deres hypoteser og spørgsmål, skal vi som pædagog selv have en viden
om det emne som vi sætter i gang. Dette vil samtidig med give os flere ideer
til, hvordan børnene kan gå videre med deres undersøgelser[2]
Pædagogiske overvejelser:
I
denne aktivitet har jeg valgt, at børnene skal eksperimentere med og lære om
vandets kredsløb.
Da vandets kredsløb er kompliceret, kræver det både
koncentration og interesse fra børnenes side at forstå, hvad det handler om. Da
min målgruppe er SFO, børnehaveklasse og 1. klasses børn vil jeg tage
udgangspunkt i at give børnene lov til at bruge deres sanser og lade dem lære
gennem erfaring og på den måde fange deres opmærksomhed.[3]
Aktiviteten vil starte med, at børnene
kommer på besøg på et vandværk og et renseanlæg, for at gøre dem nysgerrige og
udforskende omkring, hvad der sker med regndråber, når de falder ned på jorden.
Hvor kommer vandet fra i vores vandhaner? Hvad sker der med vandet, når det
forsvinder ned i vores afløb?
Dette
er noget børnene forbinder til deres dagligdag og diskussionen vil føre frem
til, at børnene vil undersøge, hvad der sker med vandets kredsløb og hvad grundvand
er, som igen fører dem videre til, at de begynder at udforske, hvad der sker
når regnedråber falder ned på jorden. Dette gør børnene nysgerrige og børnene begynder
at eksperimenterer med, hvordan vandet kan komme op fra undergrunden.
Børnene
får udlevere følgende materialer (se længere nede) som jeg har fundet frem til
dem, så de kan lave deres egen mini boring,
som understøtter deres eksperimenter, derefter får børnene lov til selv at eksperimenterer
og gøre deres egne erfaringer og oplevelser. [4]
Vandets Kredsløb
1. Mini BoringDet skal man bruge:
Vi brugte et stort sugerør i sted for et plasticrør. det har vi lavet huller i forneden og sat det ind i en plasticslange. Her er plasticrøret ført ned i jorden og symboliserer en vandboring.Slangen en hævert. Nu er opstilling klar og min datter får lov til at begynde at hælde vand i, så det ligner det "regner" ned på jorden i akvariet. Vandet begynder at sive ned i undergrunden og når jorden er tilstrækkelig våd, siver vandet ind i røret.
Nu kan der suges vand op med munden og derefter løbe ned i en skål.
Børnene vil her få en indsigt i hvordan regnvand hentes op fra jorden ved hjælp af hævertprincippet.
Hvad er grundvand så?
Regnen
er hele tiden med til at danne nyt grundvand. Jo mere det regner, jo større
mængde grundvand, kan der dannes. Generelt er det kun i vinterhalvåret, at der
dannes grundvand da jorden er mere tør om sommeren, og planterne bruger mere af
regnen, så der ikke er noget tilbage til grundvandet.
Jorden
er et naturligt renseanlæg for det vand, som fra jordens overflade siver ned
til grundvandet.
Vandet
siver fra overfladen ned i jorden. Vandet bevæger sig på en sådan måde, at
vandet fra ét år næsten ikke blandes med vand fra det forrige år.
I
jorden er der nogle vandførende lag – de er her vist med lys farve – svarende
til det, vi kalder et grundvandsmagasin. Et grundvandsmagasin er et område i
jorden, hvor det er muligt at pumpe vand op fra. Magasinet er opbygget af
grus/sand el. kalk, hvor vandet kan løbe forholdsvis hurtigt igennem i
modsætning til lerede jordlag, hvor vandet løber meget langsomt igennem.[6]
I denne aktivitet får børnene en viden om, hvordan jordens vand bevæger sig i et uendeligt kredsløb.
Samtidig lærer de om, hvad der sker med regndråberne når de falder ned på jorden, at noget fordamper el. løber ud i vores haver, men noget af det synker også ned i jorden og bliver til vores grundvand.
Ved at børnene først besøgte vandværket og renseanlægget har de fået en viden om at vi borer brønde, pumper vandet op, bruger det, renser det og sender det tilbage til havet, hvor det igen fordamper. [5] Denne viden kan børnene overfør til eksperimenter med at lave deres egen mini boring, hvor de kan udforske, undre sig, iagttage hvad der sker i undergrunden når regndråber falder ned på jorden.
På den måde kan børnene se at vandet løber rundt i kredsløbet uden os mennesker. Men at vi låner bare vandet.
Den næste aktivitet har jeg ikke uddybet
så meget, da det så vil blive gentagelse af aktivitet 1. Men det er samme
fremgangsmåde jeg benytter for, at børnene kan eksperimenterer med at lave
krystaller.
2. Krystaller
Jeg har
valgt at lave 2 forsøg for at se forskellen på saltkrystaller og
sukkerkrystaller, f.eks. har snefnug en tredje form for krystaller.
Disse
eksperimenter forgår over flere dage, inden der er dannet krystaller, derfor
vil jeg følge processen og dokumentere her på bloggen løbende.
Inspirationen
har jeg hentet på Testoteket som har en masse andre gode forsøg.[7]
Dette er en sjovt aktivitet samtidig med, at børnene får en viden om, hvorfor vand bliver til krystaller.
Hvad er det så der sker? I løbet af nogle timer begynder vandet i den mættede opløsning at fordampe og koncentrationen af salt/sukker bliver stærkere.
Når salt og sukker ikke er opløst i vand, har de form som krystaller. Efterhånden som vandet fordamper fra opløsningen, tager saltet og sukkeret form af krystaller.
Krystallerne skal bruge en lille ujævnhed til at vokse frem fra. I vores forsøg er det papirclipsen. Men man vil også kunne se nogle krystaller vokse frem fra kanten af glasset el. fra snoren. Når først krystallen er startet, vokser den sig større og større.
Det skal vi brug:
Salt:
Der findes flere forskellige
krystalformer. Man kan se, at salt- og sukkerkrystallen i forsøget, har
forskellig form. Snefnug er en tredje form for krystaller.
Metoden med at få stoffer til at
krystallisere sig bruges mange steder til at adskille et stof fra en opløsning.
Hvis man kan få et stof til at krystallisere, er det kun dette ene stof
krystallerne består af. Ved at tage krystallerne væk fra væsken, kan man få
stoffet i helt ren form.
Når stoffer ordner sig i
krystaller, skyldes det, at de binder sig til hinanden i et såkaldt ion-gitter.
Almindeligt køkkensalt består af atomerne natrium og klor, og når de binder sig
til hinanden, afgiver natrium-atomet en negativ elektron til klor-atomet. På
denne måde bliver natrium-atomet til en positiv natrium ion, og klor-atomet
bliver til en negativ klor-ion. Nu hvor de to ioner har modsatte elektriske
ladninger, vil de tiltrække hinanden, på samme måde som positive og negative
magnetiske poler tiltrækkes. Derfor binder de sig tæt sammen i et fast gitter,
og der dannes natriumklorid: køkkensalt.
Når vi tænker på krystaller,
tænker vi på dyre materialer såsom ædelsten, der bruges til smykker og
lignende. Forsøget viser, at krystallernes smukke former dannes flere
forskellige steder i naturen og af flere forskellige stoffer. Ionbindingerne er
det fænomen i kemien, som gør det muligt at danne smukke krystaller.[7]
Den sidste aktivitet, hvor der
laves en vandmølle, var egentlig ikke tænkt ind i opgaven.
Det var en opgave min datter havde
fået stillet i natur og teknik i skolen, og så syntes jeg, at den var lidt sjov
og en god måde at lave en vandmølle på. Så derfor kom den lige med.
Til dokumentation laver børnene en udstilling med deres mini boring
og krystaller de har lavet, hvortil de har lavet plancher med billeder, hvor de
beskriver de forskellige ting som sker.
Forældre, bedsteforældre inviteres til at komme og se børnenes
udstillinger, hvor børnene samtidig med kan vise, hvad der sker i deres miniboring.
|
Sidste år havde jeg et forhold, som jeg ikke kunne give slip på, men vi stod over for så enorme odds, at jeg aldrig troede, jeg ville høre fra denne person igen. Jeg bestilte, at der skulle kastes flere trylleformularer af Dr Obodo's til mig, jeg udførte også mit eget tryllearbejde med kærestens tilbagevenden og forhindrede fjernelse af tryllekit fra Dr Obodo. Før han var færdig med at udføre stavearbejdet, begyndte min elsker at kontakte mig igen, og det var forbløffende, da det havde været måneder siden vi havde kontaktet hinanden. Over tid har vi helet meget af vores gamle sår, og vi har nu et langt mere stabilt forhold, end jeg nogensinde havde forestillet mig muligt for et år siden. Fortryllelserne var effektive. De velsignelser, der er udfoldet, er langt ud over, hvad penge kan købe. Mange tak for at arbejde på mine vegne. Det bringer fred i mit hjerte ved at vide, at jeg har dine tjenester tilgængelige. Nå ham direkte @ templeofanswer@hotmail.co.uk eller celle: + 234-8155425481
SvarSlet